Bild
Blommor i pastell

Närbilder på blommor fascinerar mig och jag tycker det är spännande att fantisera kring mönster och pröva tekniker med detta motiv. Här har jag använt oljepastell som jag tycker är härligt att arbeta med i tjocka lager för ett lite tredimensionellt utseende.

 


Lämna kommentar
Mer blommor

Blommor kan man inte få för mycket av i någon bemärkelse. Just nu har jag snöat in på detta som favoritmotiv. Här är det en tulpan och en blåsippa som stått modell i tekniken oljepastell. Jag gillar impressionistisk stil och är för tillfället inspirerad av både den och pointillism.

 


Lämna kommentar
Tekniktips

Till jobbet har jag gjort några tavlor med lite olika tekniktips för barnen att inspireras av när de blir målarsugna. Enkel beskrivning och lite faktiska exempel kan hjälpa till att komma igång med skapandet.

       


Lämna kommentar
Prickmålning

Att måla med prickar är en kul teknik och ger ett lite impressionistiskt intryck. Beroende på färgtyp (akvarell, oljefärg, pastell, tusch) och tålamod väljer man storlek på prickarna. Verktyg att använda kan vara fingertoppar, tops, rund svamp, tuschpennans spets. Ha inte för stort papper, det kan kännas överväldigande. Det är en teknik som passar det lilla formatet. Bilderna jag gjort är bara 4-5 cm breda.



Lämna kommentar
Florsockerfärg

Man kan blanda florsocker i vanlig flaskfärg och få en lite tjock glasyrliknande blandning att skapa målningar med. Här har jag använt en tandpetare att sprida ut färgklickar i olika mönster. Tjockt papper eller kartong är bra att måla på då målningen lätt bucklar sig annars.


Lämna kommentar
Kontraster

Att använda sig av kontraster är alltid effektivt för att förstärka något. Här har jag gjort lite fantasimönster i svartvitt och kastat om mönsterfärg och bakgrundsfärg och sen monterat bilderna ihop. Vi jobbade med kontraster/ motsatser i skolan och detta var ett av exemplen.


Lämna kommentar
Sgraffito

Sgraffito är en teknik där man målar i två lager och ristar i det översta så det undre kommer fram och ett mönster bildas. I det undre lagret kan man använda vanliga färgpennor eller vaxkritor, tryck hårt så det blir tydlig färg. Man kan måla inifrån och ut i cirklar eller i rutor/ ränder tex. Det översta lagret färg tycker jag blir bra med tjock pastellkrita i en mörk färg. Sen ristar man med en nagel, tandpetare eller annat lämpligt verktyg för att få fram mönster.



Lämna kommentar
Insektssamling

Gör din egen insektssamling. Insekter, inte bara fjärilar, är vackra och har ofta fantastiska mönster, färger och former. De är bra motiv att använda för att komma loss med fantasin lite. Här har jag gjort en fantasisamling som jag tänkte använda som inspiration på mitt jobb med barnen vid ett tema. Tekniken jag använt är akvarell och tusch men prova dig fram till det som passar dig.
Montera dina alster i vikta lådor eller rama in dem. Skalbaggarna limmade jag fast ovanpå kartongbitar och vek benen lite för att de skulle få mer 3d-känsla.



Lämna kommentar
Fjärilstavla

Vid en fjärilsperiod jag hade gjorde jag denna tavla. Jag målade mönstret i svart tusch först och med akvarell sen. Hur man än ritar brukar det bli effektfullt med mönstret. Viker man upp vingarna lite får man det mer verklighetstroget när man monterar den.


Lämna kommentar
Mer fjärilar

Efter att ha ritat fjärilar i svartvitt ville jag ha några i färg också. Jag målade med akvarell först och sen gjorde jag mönster i tusch. Jag vek upp vingarna för 3d-effekt innan montering.


Lämna kommentar
Fjärilar i 3d

Fjärilar är vackra och bra att använda sig av när man vill fantisera med mönster tycker jag. Här har jag gjort lite olika fjärilar i svartvitt tusch. Jag ritade dem först, klippte ut dem och vek upp dem från mitten för att få lite 3d-effekt när jag sen monterade dem.


Lämna kommentar
Stilleben

Den ettåriga konstkurs jag gick för länge sen sökte man till på arbetsprover. Blyertsteckningen är en av de arbetsprover jag sökte in på. Sen blev jag kallad och fick måla ett arbetsprov i färg på plats på skolan innan det slutliga beslutet fattades om man var bland de 15 stycken som kommit in eller inte.
Det blev ett lärorikt år där vi arbetade med bild, design, foto (framkalla själva) och keramik.

 


Lämna kommentar
När jag var liten

Här är ett par bilder i blyerts från när jag var liten. Något motvilligt blir jag pussad av min första pojkvän, Magnus tror jag att han hette. På den andra bilden vill jag hellre spralla än äta upp min mat.

 


Lämna kommentar
Magnolia

Ibland roar det mig att rita av växter och titta närmare på detaljer. Här är en magnolia stellata i blyerts.


Lämna kommentar
Blomma och fjäril

Min skrivbordsbild på datorn tycker jag om så när jag ville komma loss med mönster i bildskapandet fick den stå modell. Jag målade inte som den ser ut utan hittade på egna mönster på ytorna.
En bild är med tusch och den andra i oljepastell. För att få bakgrunden lite intressantare på pastellen drog jag med nageln i färgen och illustrerade blad.

 


Lämna kommentar
Kopparstick

Kopparstick var roligt att pröva på. Med en nål ristar man mönster i en kopparplåt som stryks med tryckfärg. Man torkar av överflödig färg så det bara finns kvar i ristningarna. Sen drar man plåten genom en press med papper ovanpå och trycket fastnar på pappret. Man kan göra flera tryck med samma plåt.

 


Lämna kommentar
Streck kors och tvärs

Här är lite bilder från när jag jobbade i tusch med streckteknik.



Lämna kommentar
Människor

Exempel på olika tekniker med människan i fokus.
Tredje bilden är en illustration av en kjol jag sydde på en mönsterkonstruktionskurs.
Sista bilden är från konstmuseet i GBG där jag var med min konstkurs och ritade av lite marmorstatyer.



Lämna kommentar
Porträtt i färg

Ansikten i lite blandade tekniker.



Lämna kommentar
Porträtt

När jag var barn och i tonåren la jag energin på att försöka likna verkligheten i mina bilder. Speciellt intresserad var jag av människor och ansikten.
Numera är det mer intressant att utveckla min egen stil men det var väl ett stadie man ska gå igenom om man intresserar sig för bild.
Här är bilder på en ung Magnus Uggla och lite annat löst folk.

        


Lämna kommentar
Bryan Ferry

En period arbetade jag mycket med tusch. Det intresserade mig att försöka fånga ett motiv med linjer och ändå få det naturtroget med en känsla av ljus och skuggor. Man kan göra det samma med punkter i en bild.
En favorit från förr, Bryan Ferry, ritade jag med linjer och lite med pensel. Jag tror bilden jag tittade på var från ett skivomslag.


Lämna kommentar
Kroki

Vid en konstkurs för många år sedan använde vi krokimodell vid ett tillfälle när vi skulle måla akvarell. Det skulle gå fort, (5 min innan modellen bytte ställning) och vara mer skissartat.
Det gällde att snabbt se det viktigaste i form och ljus/ skuggor. Premisserna var att man skulle använda två färger för att illustrera det man såg. Här är ett par bilder med kombinationen blått/ brunt från det tillfället.

 


Lämna kommentar
Tre damer

Jag hade läst en bok och tyckte omslaget på den var vackert. I akvarell med lite guldstänk målade jag sedan en egen version av bilden.


Lämna kommentar
Ett glas vin

En målning i akvarell jag gjorde för länge sedan. Det fascinerade mig att försöka få fram glasets speciella glans med tekniken.


Lämna kommentar
Träd & Stilleben

Jag läste en bok om pastellmålning och följde olika exempel i den för att lära mig tekniken med torr pastell. Att härma är för mig ett sätt att lära känna en teknik och därefter kan jag arbeta lite friare efter egna idéer.
Här är ett landskap med träd och ett stilleben med päron, båda på färgat papper.

 


Lämna kommentar
Torr pastell

Att måla med torra pastellkritor är inte alls det samma som med oljepastell. Torr pastell är pudrig och kan suddas med fingret.
Här har jag använt färgade papper att måla på och försökt använda papprets färg som en del i motivet.
Jag tycker det kan vara svårt att bevara målningar med denna teknik, de suddas så lätt ut när man kommer åt dem och tar i dem. Jag har läst att man kan fixera olika lager av färgen med fixativ under tiden man målar men inte ha det på den färdiga målningen. På den bilden till höger har jag använt fixativ efteråt och den fick en lite glansig känsla.


Lämna kommentar
3D-landskap

Under min mönsterperiod när jag arbetade på att utveckla min fantasifulla sida i ritandet gjorde jag denna bild.
Ett landskapsmotiv tyckte jag passade bra att träna mönster på. För att få bilden lite mer levande gjorde jag vissa bitar i motivet med distansbitar under så de kom fram lite i bilden. Några av vallmoblommorna i fältet gjorde jag i papper och i vissa fall en pärla som öga beroende på hur långt fram i bilden de skulle vara.
Vill du bli inspirerad av mönster har jag gjort en film i Animoto som finns under inspiration.



Lämna kommentar
Monotypi

Efter att ha prövat på tryck med färg på kakelplatta på min ateljeristakurs var jag helt såld på detta.
När jag kom hem letade jag föremål överallt att ha och trycka med. Det går till så att man på en slät kakelplatta rollar på särskild tryckfärg (fastare än flaskfärg) och gör mönster i färgen på olika vis. Därefter lägger man på ett papper och slätar till med handen alternativt rullar med en ren roller och tar bort pappret, tada! Varje tryckning blir unik, en monotypi, och det var lika spännande varje gång att se resultatet.
Ett annat alternativ är att lägga pappret direkt på den målade ytan och därefter göra ett mönster med något verktyg ovanpå pappret och sen dra bort det.
Trycken kan man ha som de är mot en enhetlig bakgrund som ett galleri av möjligheter eller kanske man kan göra något collage av hela eller rivna bitar.


Lämna kommentar
Siluettbild

Efter ett besök på Skissernas museum i Lund var jag inspirerad av målningar/ skisser av fönster liknande kyrkofönster med färgat glas.
Svart kartong som jag skar ut mönster ur med skalpell fick bli ramverket till min bild. Där pappret var utskuret ville jag ha någon passande bakgrund så jag tog bitar av silkepapper och klistrade ihop till ett helt ark som passade att ha bakom kartongen. Mot ett fönster gör sig bilden bäst.
Vid ett helt annat tillfälle besökte jag Kalmar slott där en utställning med pappersklippning pågick. Konstnären hade otroligt detaljerade bilder som verkade omöjligt att få till med sax men kanske användes skalpell. Intressant. Bilder från utställningen och Skissernas museum finns under inspiration.



Lämna kommentar
Dam i blått

En period prövade jag att rita/ måla med vänster hand, jag är högerhänt vanligtvis. Jag hade läst en bok om Carl-Fredrik Reuterswärd, (han med knuten på pistolkolven), som efter en stroke började använda vänster hand istället för höger när han ritade och upptäckte andra sidor av sig själv i skapandet. Det var roligt att pröva men kan inte säga att jag fick någon aha-upplevelse även om jag kom ifrån mitt petande med detaljer. Men det berodde nog mest på att handen var ovan och inte lydde så bra.
På denna bild i oljepastell ritade jag upp konturerna i blyerts med vänster hand och började måla med kritorna med samma hand men efter ungefär halva bilden gick jag över till höger hand. Jag fick lite kramp av att gneta med de små kritorna i den ovana handen.
Som inspiration tänkte jag på Amedeo Modiglianis typiskt avlånga ansikten, på så sätt kom jag bort från det verklighetstrogna avbildandet.


Lämna kommentar
Akvarellblomma

Akvarellmålning är svårt om man verkligen vill lära sig tekniken och utnyttja färgens egenskaper. En av mina favoriter på området är konstnären Lars Lerin.
Jag var på kurs med en annan lokal akvarellist, Hasse Karlsson, och en film jag gjorde från det tillfället finns att se under inspiration.
Bilden ska föreställa en vallmo och för att få frökapseln riktigt svart i mitten ritade jag med tusch där på en bit jag sparat ut.


Lämna kommentar
Blompasteller

Oljepastell är ett bra material att använda om man inte vill snöa in för mycket på detaljer. Det blir mustiga färger med tjocka lager. Lite inspiration fick jag genom att titta i böcker om Georgia O´Keeffe som bland annat målade närbilder på blommor.
Först skissade jag upp konturerna enkelt med blyerts sen arbetade jag från mitten av blomman och utåt.
Det var roligt så det blev tre bilder i samma stil.



Lämna kommentar
Blomansikte

Medan jag ritade på min mönsterblomma i tusch fick jag ideér att göra två blomögon, kanske ett helt ansikte med växtassociationer? Jag tänkte på bilder av ansikten med bara frukt och grönt, växter kanske också passar?
Jag började med ögonen och arbetade vidare med delarna jag tyckte var viktiga att visa. Om jag hade fyllt hela ansiktet mellan delarna med mönster också är jag rädd att det blivit för plottrigt. Delarna i ansiktet utan konturer får tala för sig själv.


Lämna kommentar
Blommans öga

I min strävan att gå från realistiskt tecknande/ måleri till mer fantasifullt arbetade jag med mönster. Att inte rita hur något faktiskt ser ut var svårt för mig.
På denna bild med tuschpennor i gråskala började jag i mitten, blommans öga, och arbetade mig utåt. En blomma kan vara bra att fantisera fritt kring och jag tänkte på kontraster i form och färg när jag ritade.


Lämna kommentar
Apelsinträd

Ett frodigt växande apelsinträd är önskedrömmen men ett målat sådant på väggen är inte heller dumt.
I ett bortglömt hörn av trädgården städade jag upp och gjorde en planterings och sittplats. På väggen mot grannens förråd målade jag ett apelsinträd med hjälp av en schablon där jag skurit ut mönstret ur lite styvare papper. Jag fäste upp schablonen vid väggen med maskeringstejp, sen stöpplade jag mönstret med klippta bitar från en större svamp.
Jag tycker svamp är lättare att jobba med än schablonpenslar avsedda för ändamålet. Svampar är mjukare, man behöver inte trycka så hårt (att färgen kryper under schablonen) och de är lättare att få lagom mycket färg i.

 


Lämna kommentar
Snäckan och Löken

Det som är bra med stilleben är att man kan ta god tid på sig, motivet flyttar inte på sig. Här är två bilder i akvarell, dock inte så väl återgivna i fotona.

 


Lämna kommentar
Självporträtt

För många år sedan när jag gick en ettårig konstkurs målade vi självporträtt i akvarell och blyerts. Man måste ha både tålamod, snabbhet och precision i akvarelltekniken fick vi lära oss. Just kombinationen snabbhet och tålamod är inte något som är helt lätt.
Nyligen gick jag en inspirationskurs i akvarellmåleri som hölls av en konstnär som hette Hasse Karlsson och bor i mina trakter. Vi deltagare målade inte själva utan fick höra Hasse berätta och visa hur han arbetade. Det var OK att vi tog kort och filmade så det gjorde jag. Av materialet gjorde jag en liten film som finns att se under inspiration.

 


Lämna kommentar
Mönster i tusch

När jag gick min ateljeristakurs på MAH fick vi i uppgift att utveckla och dokumentera vårt eget skapande på valfritt sätt. För min del innebar detta att jag ville komma bort från det realistiska måleriet/ tecknandet och bli bättre på att fantisera och illustrera utan att efterlikna verkligheten. Vad skulle jag fylla ytorna med om inte med det jag såg? Mönster och former tyckte jag kunde vara till hjälp när jag ville utveckla min teknik.
För att inspireras tog jag med kameran ut och såg vad jag hittade för intressant i omgivningen och gjorde ett bildspel av fotona jag tog. Du hittar det under inspiration. Den här bilden ritade jag med olika nyanser av grå tusch, svart och guld. Lite som att sitta med ett långsamtal vid telefonblocket. Jag försökte tänka på kontraster i färgval och mönster.


Lämna kommentar