Bild
J&K

Bokstäverna J och K illustrerade i text och bild.
"Jazzälskande jaguaren Julius jagar jättestora jordgubbar".
"Kluriga katten Konrad kan knepiga kortkonster kacklar kråkan Kurt".



Mera bokstäver

Fortsättning på min bildserie med alfabetet.
"Glada gåsen Gullan gillar gröna gräshoppor".
"Hungriga hästen Hasse har hökalas hemma hos hönan Hedda".
"Ilskna igelkotten Ivar irriterar intelligenta isbjörnen Iris intill iglon".




Alfabetet

Några bokstäver till som jag illustrerat med kort text.

"Den drömmande delfinen Dick dyker denna dag dramatiskt djupt".
"Eleganta elefanten Eskil efterlyser en egen elgitarr"
"Fyra fantastiskt färgglada fjärilar flyger fort förbi fönstret".



Illustrerad allitteration

Vid ett tillfälle hade jag ambitionen att göra en allitteration av alfabetet med tillhörande illustrationer. Jag blev klar med texterna till alla bokstäver men det tog stopp vid K med bilderna. Kanske gör jag resten längre fram. Här är A,B och C.

"Alligatorn Alice anfaller alla aptitretande antiloper".
"Busiga bävern Bill brukar bada bakom blåmålade bageributiken".
"Coola citronfjärilen Cilla charmar chokladtokiga cirkusclownen Charlie".







Mera zentangle

Mera kimono med mönster. Det är avkopplande att rita mönster och jag tröttnar nog aldrig på det. Det finns sån oändlig mängd variationer.


Inramad

Ramade in en tuschteckning med mörkröd bakgrund som jag tyckte passade. Tavlan kommer att finnas till försäljning på www.osterlensyd.se i ett bildgalleri som är under utveckling och kommer vara klart i god tid till påsk och konstrundan då.


Fundersam

Geisha i egna funderingar. Tuschteckning.


Äta sushi

Fortsätter med mitt asiatiska tema i ritandet. Äta sushi i kimono hör till.


Dricka te

Geisha som dricker te, jag inbillar mig att geishor dricker mycket te enligt en särskild procedur. Tuschteckning.


Koll i spegeln

Titt i spegeln så frisyren är på plats. Tuschteckning med japantema.


Titt i spegeln

Rött ska det vara på läppstift och runt ögonen om man är geisha.


Geisha med solfjäder

Geisha med solfjäder denna gång.


Teckna porträtt

När jag växte upp var jag mest intresserad av ansikten och människor som motiv. Här har jag använt färgpennor i en bild från tonåren.


Akvarellporträtt

Akvarellmålning jag gjorde som barn.


Barnporträtt

Teckning i blyerts jag ritade som tonåring. Jag hade porträtt som favoritmotiv.


Mera japanskt

Mera fantasimönster i kimonon. Japanskt tema blir det nog ett tag till.


Med parasoll

Geisha med det obligatoriska parasollet. Tuschteckning. Vilken tid det måste ha tagit för en geisha att göra sig iordning, bara frisyren verkar vara ett dagsjobb.


Geisha

Jag är inspirerad av den japanska kulturen som känns spännande. Det blir nog ett japanskt tema ett tag fram i bildskapandet. En geisha i tusch får inleda denna bildperiod.


Naturmotiv

Akvarell och tusch i en naturfantasi. Jag utgår från ett antal färgfält i akvarell sen brukar jag få associationer och bilden växer fram utan att jag planerat motivet. Ibland blir jag överraskad själv.


Fågeltema

Fåglar stod i centrum i denna målning i akvarell och tusch. Fåglar är roliga objekt att fantisera kring och gestalta.


Blommor i närbild

Akvarell och tusch i denna bild där jag hade blommor som tema och fantiserade kring.


Växttema

Bild i blandteknik; akvarell, vit pastellkrita, tusch och broderi med växttema.


I havet

Akvarell och tusch i blandning i denna havsfantasi. Jag har upptäckt att vit tuschpenna är effektfullt och användbart till akvarell och nu kan jag inte vara utan den.


Blandteknik

Jag har just nu fastnat för kombinationen akvarell, tusch och broderi i bildskapandet. Jag målar akvarellen först i olika färgfält sen blir det tusch med fantasimönster efter vilka associationer färgerna ger och sist broderi.


Fantasibild

En blandning av akvarell, tusch och lite broderi. Att fantisera fritt men ändå förhålla sig till något konkret som djur och natur passar mig bra. Jag tror inte jag skulle vara bra på ett helt abstrakt gestaltande. Hjärnan vill hela tiden relatera till det den känner till.


Tusch och akvarell

Här har jag lekt lite med blandningen tusch och akvarell. Jag försöker träna min abstrakta förmåga och fantasifulla sida men hjärnan vill helst rita sånt jag känner till.


Nya akvarellfärger

Har köpt nya akvarellfärger med glittereffekt som jag leker lite med. Passar kanske inte på en hel bild men som betoning här och där kan de vara effektfulla. Gillar att blanda akvarell och tusch, flödigt och oförutsägbart med distinkta tydliga linjer. Här är en bild som jag skulle kunna kalla "corona".


Rasta hunden

Helt rätt klädd för att rasta hunden. Tuschteckning med detaljer i guld.

 


Vit lilja

En slags lilja förevigad i oljepastell.


Blomma okänd

Orange blomma i oljepastell. Kan ha varit en ringblomma eller en gerbera jag fick inspiration av.


Dahlia

Dahlior kan ha otroligt detaljrika intressanta former i blomman. Här har jag gestaltat en i oljepastell.


Blåklocka

Blåklocka i oljepastell. Jag använde en tandpetare för detaljer i målningen.


Fjäril med färgpennor

Färgpennor använder jag inte så ofta men det händer. Här blev det en fjäril i det gröna.


Sagoinspiration

Sagor i olika former kan få igång fantasin ibland. Tuschteckning med diverse sagoattribut. Att rita detaljerat med mönster är lite som meditation.


Draken kommer

Draken hälsar på och prinsen drar sitt svärd. Prinsessan hejar på från balkongen. Men draken verkar harmlös och missförstådd. Med sagan som tema finns inga begränsningar eller regler i ritandet, man gör som man tycker.


Damer i hatt

Nu har jag haft hattparad ett tag, kanske dags för något annat tema. Lite mer sago och fantasitema ska jag fundera på. Vill jag ha inspiration googlar jag på något ord och ser vad som dyker upp. Ibland funkar det att ta en promenad för att få nya idéer.


Mer hattar

Ännu en huvudbonad och klädsel att hitta på mönster till.


Sagoträd

Att sitta och äta något medan man ritar kan få konsekvenser. Mumsade på choklad och vips hade en liten fläck brett ut sig på den nästan färdiga bilden. Torkade av det och lade bilden i press så den inte skulle buckla sig. Hela fläcken försvann inte och för att inte allt jobb skulle vara förgäves fixade jag till en ram som döljer den.
Sagotemat tänkte jag kunde passa i ett barnrum.


Slott

Slott kan se ut hur som helst och är roligt att fantisera kring. Märkligt nog tog det lika lång tid att rita den (A4), som en A3bild. Kanske beror på att man får fundera ut fler mönster fastän man ritar på mindre yta.


Tuschpennor

Mina tuschpennor är av lite olika märken men favoritmärket är japanskt och heter Sakura. Pennorna är vattenfasta, ljusbeständiga och verkar räcka länge. Jag har nästan alla färger i märket men det finns några kvar som jag försöker få tag på.
Det är viktigt med bra kvalitet för att bilden ska bli beständig och inte allt arbete ska blekna/ försvinna efter att tex ha hängt på väggen i solsken.


Prickigt

Att använda sig av prickteknik i en bild kan vara lite pilligt och tidskrävande beroende på prickarnas storlek. Här har jag använt den tunnaste tuschpennan till kroppsdelarna.
Det är roligt att se hur bilden växer fram allteftersom prickarna blir fler och fler. Men det kan vara svårt att bestämma sig för när det är klart, lite till prickar får alltid plats och kan kanske förtydliga ett parti.
Jag är inte så bra på att ta foton av mina bilder, de gör inte originalen rättvisa, men jag får jobba på det.


Vårhatt

Här har jag ritat en hatt med våranknytning. Det finns risk att det blir fler modeller. Jag tycker det är roligt att ha ett tema kring det man ritar och hålla på ett tag så man får utlopp för olika idéer som dyker upp innan man går vidare med något annat i fokus.


Hatt som syns

Vill man ha uppmärksamhet kan man ha hatt. Hattar kan se ut hur som helst visar det sig när man googlar lite, kul! Och roligt att fantisera kring och rita.


Hatten på

Jag gillar hattar och samlade på gamla sådana när jag var yngre. Hatt är elegant, tidstypiskt och den kan se hur fantasifull ut som helst.


Mer katt

Söta katter kan man inte få för mycket av. Och för min del ett bra objekt att pröva olika sätt att med tusch gestalta päls. Sen är det avkopplande att hitta på och göra mönster som upprepar sig.


Relaxa i soffan

Katter kan konsten att se avslappnade ut och verkar kunna njuta av att göra ingenting. Mönstret på kudden är inspirerat av "mon amie" och soffmönstret hittade jag på själv.


Musjakt

Två nöjen att välja på; jaga en mus eller leka med garnnystanet. Det blir nog musen.


Klappa katten

Ännu en gullig katt, denna gång med prickteknik i tusch. Jag hade några tuschpennor i en gråskala som jag inte använt på ett tag.


Kattmys

Gosa med katten verkar mysigt. Tyvärr är jag allergisk men se katter på bild eller rita egna är ofarligt. Tusch är det jag använt här.


Fåtöljen är min

Hur gestaltar jag päls utan att försöka likna verkligheten? Det blev i det här fallet med cirklar i olika storlekar. Jag gillar en blandning av färg och svart/ vitt i en bild. Fåtöljen hade inte gjort sig bra i en stark färgglad kulör. Katter är djur med personlighet och därför roliga att rita, det blir nog fler.


I grönskan

Fick lite mer färgade tuschpennor i julklapp och de måste förstås testas. Jag tycker det är svårare att rita med färgpennor än bara svart/ vitt. Det blir fler färgval och kombinationer att ta ställning till och att hantera penntekniken så de starka färgerna kommer till sin rätt kräver nog lite tid. Men vem har bråttom.


Lukta på blommor

I brist på färska blommor att dofta på får jag koppla av med att rita doftandet istället. Det går åt en del tusch med så mycket svart yta och det är lite pilligt att rita runt alla motiv i det svarta. En bredare penna ihop med tunnare för konturerna är att föredra.


Meditera

Buddha som mediterar, tuschteckning med fantasimönster. Buddha avbildas alltid med extremt långa öron, hur har han fått dem egentligen? Men han ser nöjd ut med tillvaron.


Fjärilar

Efter att ha ritat en fjäril blev det några till. Fjärilar är bra modeller när jag lär mig handskas med mina nya tuschpennor i färg. Ofta är det enkla det bästa, cirklar har jag använt mig av i flera av färgpartierna vilket jag tycker funkar bra.

  


I det gröna

Det är något med kimonos som jag tycker om, de brukar ha så vackra mönster och en enkel skärning. Här fick det bli blommor mot svart bakgrund som framhäver mönstret. Lite bersåkänsla när en fågel dyker upp tillfälligt.


Färgglad tusch

När jag var i Lund besökte jag en konstnärsbutik och höll på att aldrig komma därifrån. Så mycket spännande färger och material som jag blev sugen på och inspirerad av. Jag kom i alla fall därifrån med en bunt färgglada tuschpennor i samma kvalitet som de svarta jag annars använder. De får inte blöda och bilda plumpar när man drar linjer.

En fjäril blev mitt första objekt att ta mig an. I mitt tycke blir resultatet bäst om man har en blandning av tjocklekar på pennorna, från ca 0,5 mm ner till 0,03 mm. Till fjärilen som jag tyckte blev bäst hade jag samstämmiga färger plus svart och även de tunnaste pennorna som möjliggör detaljer och smidigare övergångar mellan olika färger. Svart tar bort det lite naivistiska och klatschiga intrycket klara färger lätt ger.


Saknar värmen

En ovanligt kall och ruggig dag längtade jag till varmare väder och ritade denna bild. Glass, hav och sand mellan tårna var trevligt att tänka på när jag satt med extra kofta och raggsockor på mig.


Spegel spegel...

Spegel spegel på väggen där osv, som den elaka drottningen säger i sagan. Äpplet som syns som en trist skrutt i spegeln får symbolisera den vackra men elaka drottningens inre kvalitéer. Jag tänkte på konstnären Magritte när jag gjorde spegelbilden av skrutten från fel håll för att få det lite mer intressant.


Tomrummets betydelse

Det som inte syns kan också ha betydelse i en bild. Här gör tomrummet av händerna hela bilden. Såg en bild på nätet som inspirerade mig och jag gjorde en egen version av den.


Fladdrande hår

Fladdrande hår är bra att pröva nya mönster på i en bild, lagom stora ytor så man inte tröttnar om det är komplicerade mönster. Fjärilar är vackra djur och kan se ut nästan hur som helst, bra att fantisera kring mönster på.


Min version

Här har jag blivit inspirerad av Amedeo Modigliani och gjort en egen version av en av hans mer kända målningar. Jag har lagt till och tagit bort och fått en ny bild i egen stil.


Modigliani

Här har jag fått inspiration av en målning av Amedeo Modigliani. Han avbildade oftast människor med avlånga ansikten. Soffan får man tänka sig är hög så hon kan dingla med benen.


Lite färg också

Här ville jag markera några detaljer i bilden och använde färgpennor istället för tusch som i övriga bilden. Tuschpennor som börjar ta slut tycker jag är bra att ha till prickar och streck för ljusare skuggning.
Istället för att luta sig mot en tråkig stolsrygg eller liknande så tyckte jag en sköldpadda var mer intressant.


Mer tusch

Kan inte få nog av mina tuschpennor just nu. Jag vet aldrig hur resultatet ska bli med fantasimönster, det gör det hela lite spännande att se hur bilden växer fram en bit i taget. Det finns fler mönster och rittekniker att utforska så jag jobbar vidare.


Långrandigt

Randig bakgrund till randigt motiv kan bli effektfullt om man jobbar på formerna lite för att få fram tredimensionell känsla. Det gick åt mycket tuschpenna.


På savannen

Mönstercrazy giraff mitt i maten ritad i tusch. Det finns mycket mönsterkartor som tips på nätet när fantasin tryter. Ibland räcker det att titta hur andra gjort för att få nya egna idéer.


Min Monalisa

Lite kul att göra en egen version av Monalisa med fantasimönster. Tuschpennor är mitt favoritmaterial för tillfället. Jag letar efter pennor i färg med samma tjocklek som de svarta som jag har, 0,03mm-0.3mm, men har ännu inte hittat några bra.


Trött Buddha

En trött liten Buddha fick vara modell här och djuren nyfiket titta på. Jag är förtjust i träd och har prövat lite olika sätt att gestalta fantasifulla sådana i bild. En bokstavlig fjärilsbuske tyckte jag passade till.
Att arbeta med fantasifulla mönster kan vara både svårt och härligt tillåtande. Att inte rita hur något faktiskt ser ut sätter fantasin på prov och man tvingas tänka nytt.


Lite japanskt

Lite japanska attribut får vara modeller i en tuschteckning. Eftersom man inte kan sudda i denna teknik så brukar jag ha ett kladdpapper bredvid där jag prövar mönster innan jag bestämmer mig hur jag vill ha det.


Testa mönster

Det är en utmaning att variera sig med olika mönster. Här blev det lite ballonger där jag testade några varianter. Det finns mycket inspiration och förslag på nätet i olika svårighetsgrad.


Ny frisyr

I den här frisyren trivs även djuren. Jag älskar mina tuschpennor och alla detaljer men också kontrasterna som man kan få till med de olika tjocklekarna och färgnyanserna. Jag använder pennor från 0,03 mm upp till 0,5 mm.


Fåglar

Småfåglarna får konkurrens om frukten av en stor tukan. Ibland är det roligt att hitta på och illustrera en historia i bilden. -Ta inte vår frukt din skurk! -Men störst får först! skulle kunna vara replikerna till den här bilden.
Förutom svarta tuschpennor som jag kom loss med mönster i så använde jag också en ljusgrå sådan för nyans på blommor och för skuggning.


Mera mönster

Har man börjat med den här tekniken kan man inte sluta. Det finns hela tiden nya mönster att pröva och experimentera sig fram till. Här har jag valt att ha ett färginslag annars gillar jag svart/ vitt bäst. Undrar hur mönstertekniken skulle bli helt i färg? Får pröva vid tillfälle.


Giraffer

Ett av mina favoritdjur, giraffen med zentangleteknik i tusch. Djur tycker jag är särskilt bra som objekt för den här tekniken.


Fantasifågel

Att bara utgå från konturerna på ett objekt och fylla det med fantasimönster kan kännas svårt i början. Men ju mer man håller på desto fler idéer får man som måste prövas. Googlar man på zentangle hittar man också mycket inspiration.


Zentangle

Att rita improviserade mönster känns kreativt och även lite utmanande i att tänka nytt. Zentangle är en rolig teknik som man inte kan få nog av att arbeta med. Hur man än gör brukar resultatet bli intressant och lite överraskande även för en själv. Sen gör det ju inget att det samtidigt är avkopplande och lite meditativt när man blir helt uppslukad av aktiviteten.


Oljepasteller

Oljepastellkritor hörde inte till det populäraste materialvalet man kunde göra när man skulle måla i skolan, det var kladdigt och de färgade av sig på allting runtomkring pappret också. Men sen jag blev vuxen har jag lärt mig att uppskatta dessa färgstarka kritor.
Här har jag använt kritorna i ett blomtema.


Blommor i pastell

Närbilder på blommor fascinerar mig och jag tycker det är spännande att fantisera kring mönster och pröva tekniker med detta motiv. Här har jag använt oljepastell som jag tycker är härligt att arbeta med i tjocka lager för ett lite tredimensionellt utseende.

 


Mer blommor

Blommor kan man inte få för mycket av i någon bemärkelse. Just nu har jag snöat in på detta som favoritmotiv. Här är det en tulpan och en blåsippa som stått modell i tekniken oljepastell. Jag gillar impressionistisk stil och är för tillfället inspirerad av både den och pointillism.

 


Tekniktips

Till jobbet har jag gjort några tavlor med lite olika tekniktips för barnen att inspireras av när de blir målarsugna. Enkel beskrivning och lite faktiska exempel kan hjälpa till att komma igång med skapandet.

       


Prickmålning

Att måla med prickar är en kul teknik och ger ett lite impressionistiskt intryck. Beroende på färgtyp (akvarell, oljefärg, pastell, tusch) och tålamod väljer man storlek på prickarna. Verktyg att använda kan vara fingertoppar, tops, rund svamp, tuschpennans spets. Ha inte för stort papper, det kan kännas överväldigande. Det är en teknik som passar det lilla formatet. Bilderna jag gjort är bara 4-5 cm breda.



Florsockerfärg

Man kan blanda florsocker i vanlig flaskfärg och få en lite tjock glasyrliknande blandning att skapa målningar med. Här har jag använt en tandpetare att sprida ut färgklickar i olika mönster. Tjockt papper eller kartong är bra att måla på då målningen lätt bucklar sig annars.


Kontraster

Att använda sig av kontraster är alltid effektivt för att förstärka något. Här har jag gjort lite fantasimönster i svartvitt och kastat om mönsterfärg och bakgrundsfärg och sen monterat bilderna ihop. Vi jobbade med kontraster/ motsatser i skolan och detta var ett av exemplen.


Sgraffito

Sgraffito är en teknik där man målar i två lager och ristar i det översta så det undre kommer fram och ett mönster bildas. I det undre lagret kan man använda vanliga färgpennor eller vaxkritor, tryck hårt så det blir tydlig färg. Man kan måla inifrån och ut i cirklar eller i rutor/ ränder tex. Det översta lagret färg tycker jag blir bra med tjock pastellkrita i en mörk färg. Sen ristar man med en nagel, tandpetare eller annat lämpligt verktyg för att få fram mönster.



Insektssamling

Gör din egen insektssamling. Insekter, inte bara fjärilar, är vackra och har ofta fantastiska mönster, färger och former. De är bra motiv att använda för att komma loss med fantasin lite. Här har jag gjort en fantasisamling som jag tänkte använda som inspiration på mitt jobb med barnen vid ett tema. Tekniken jag använt är akvarell och tusch men prova dig fram till det som passar dig.
Montera dina alster i vikta lådor eller rama in dem. Skalbaggarna limmade jag fast ovanpå kartongbitar och vek benen lite för att de skulle få mer 3d-känsla.



Fjärilstavla

Vid en fjärilsperiod jag hade gjorde jag denna tavla. Jag målade mönstret i svart tusch först och med akvarell sen. Hur man än ritar brukar det bli effektfullt med mönstret. Viker man upp vingarna lite får man det mer verklighetstroget när man monterar den.


Mer fjärilar

Efter att ha ritat fjärilar i svartvitt ville jag ha några i färg också. Jag målade med akvarell först och sen gjorde jag mönster i tusch. Jag vek upp vingarna för 3d-effekt innan montering.


Fjärilar i 3d

Fjärilar är vackra och bra att använda sig av när man vill fantisera med mönster tycker jag. Här har jag gjort lite olika fjärilar i svartvitt tusch. Jag ritade dem först, klippte ut dem och vek upp dem från mitten för att få lite 3d-effekt när jag sen monterade dem.


Stilleben

Den ettåriga konstkurs jag gick för länge sen sökte man till på arbetsprover. Blyertsteckningen är en av de arbetsprover jag sökte in på. Sen blev jag kallad och fick måla ett arbetsprov i färg på plats på skolan innan det slutliga beslutet fattades om man var bland de 15 stycken som kommit in eller inte.
Det blev ett lärorikt år där vi arbetade med bild, design, foto (framkalla själva) och keramik.

 


När jag var liten

Här är ett par bilder i blyerts från när jag var liten. Något motvilligt blir jag pussad av min första pojkvän, Magnus tror jag att han hette. På den andra bilden vill jag hellre spralla än äta upp min mat.

 


Magnolia

Ibland roar det mig att rita av växter och titta närmare på detaljer. Här är en magnolia stellata i blyerts.


Blomma och fjäril

Min skrivbordsbild på datorn tycker jag om så när jag ville komma loss med mönster i bildskapandet fick den stå modell. Jag målade inte som den ser ut utan hittade på egna mönster på ytorna.
En bild är med tusch och den andra i oljepastell. För att få bakgrunden lite intressantare på pastellen drog jag med nageln i färgen och illustrerade blad.

 


Kopparstick

Kopparstick var roligt att pröva på. Med en nål ristar man mönster i en kopparplåt som stryks med tryckfärg. Man torkar av överflödig färg så det bara finns kvar i ristningarna. Sen drar man plåten genom en press med papper ovanpå och trycket fastnar på pappret. Man kan göra flera tryck med samma plåt.

 


Streck kors och tvärs

Här är lite bilder från när jag jobbade i tusch med streckteknik.



Människor

Exempel på olika tekniker med människan i fokus.
Tredje bilden är en illustration av en kjol jag sydde på en mönsterkonstruktionskurs.
Sista bilden är från konstmuseet i GBG där jag var med min konstkurs och ritade av lite marmorstatyer.



Porträtt i färg

Ansikten i lite blandade tekniker.



Porträtt

När jag var barn och i tonåren la jag energin på att försöka likna verkligheten i mina bilder. Speciellt intresserad var jag av människor och ansikten.
Numera är det mer intressant att utveckla min egen stil men det var väl ett stadie man ska gå igenom om man intresserar sig för bild.
Här är bilder på en ung Magnus Uggla och lite annat löst folk.

        


Bryan Ferry

En period arbetade jag mycket med tusch. Det intresserade mig att försöka fånga ett motiv med linjer och ändå få det naturtroget med en känsla av ljus och skuggor. Man kan göra det samma med punkter i en bild.
En favorit från förr, Bryan Ferry, ritade jag med linjer och lite med pensel. Jag tror bilden jag tittade på var från ett skivomslag.


Kroki

Vid en konstkurs för många år sedan använde vi krokimodell vid ett tillfälle när vi skulle måla akvarell. Det skulle gå fort, (5 min innan modellen bytte ställning) och vara mer skissartat.
Det gällde att snabbt se det viktigaste i form och ljus/ skuggor. Premisserna var att man skulle använda två färger för att illustrera det man såg. Här är ett par bilder med kombinationen blått/ brunt från det tillfället.

 


Tre damer

Jag hade läst en bok och tyckte omslaget på den var vackert. I akvarell med lite guldstänk målade jag sedan en egen version av bilden.


Ett glas vin

En målning i akvarell jag gjorde för länge sedan. Det fascinerade mig att försöka få fram glasets speciella glans med tekniken.


Träd & Stilleben

Jag läste en bok om pastellmålning och följde olika exempel i den för att lära mig tekniken med torr pastell. Att härma är för mig ett sätt att lära känna en teknik och därefter kan jag arbeta lite friare efter egna idéer.
Här är ett landskap med träd och ett stilleben med päron, båda på färgat papper.

 


Torr pastell

Att måla med torra pastellkritor är inte alls det samma som med oljepastell. Torr pastell är pudrig och kan suddas med fingret.
Här har jag använt färgade papper att måla på och försökt använda papprets färg som en del i motivet.
Jag tycker det kan vara svårt att bevara målningar med denna teknik, de suddas så lätt ut när man kommer åt dem och tar i dem. Jag har läst att man kan fixera olika lager av färgen med fixativ under tiden man målar men inte ha det på den färdiga målningen. På den bilden till höger har jag använt fixativ efteråt och den fick en lite glansig känsla.


3D-landskap

Under min mönsterperiod när jag arbetade på att utveckla min fantasifulla sida i ritandet gjorde jag denna bild.
Ett landskapsmotiv tyckte jag passade bra att träna mönster på. För att få bilden lite mer levande gjorde jag vissa bitar i motivet med distansbitar under så de kom fram lite i bilden. Några av vallmoblommorna i fältet gjorde jag i papper och i vissa fall en pärla som öga beroende på hur långt fram i bilden de skulle vara.
Vill du bli inspirerad av mönster har jag gjort en film i Animoto som finns under inspiration.



Monotypi

Efter att ha prövat på tryck med färg på kakelplatta på min ateljeristakurs var jag helt såld på detta.
När jag kom hem letade jag föremål överallt att ha och trycka med. Det går till så att man på en slät kakelplatta rollar på särskild tryckfärg (fastare än flaskfärg) och gör mönster i färgen på olika vis. Därefter lägger man på ett papper och slätar till med handen alternativt rullar med en ren roller och tar bort pappret, tada! Varje tryckning blir unik, en monotypi, och det var lika spännande varje gång att se resultatet.
Ett annat alternativ är att lägga pappret direkt på den målade ytan och därefter göra ett mönster med något verktyg ovanpå pappret och sen dra bort det.
Trycken kan man ha som de är mot en enhetlig bakgrund som ett galleri av möjligheter eller kanske man kan göra något collage av hela eller rivna bitar.


Siluettbild

Efter ett besök på Skissernas museum i Lund var jag inspirerad av målningar/ skisser av fönster liknande kyrkofönster med färgat glas.
Svart kartong som jag skar ut mönster ur med skalpell fick bli ramverket till min bild. Där pappret var utskuret ville jag ha någon passande bakgrund så jag tog bitar av silkepapper och klistrade ihop till ett helt ark som passade att ha bakom kartongen. Mot ett fönster gör sig bilden bäst.
Vid ett helt annat tillfälle besökte jag Kalmar slott där en utställning med pappersklippning pågick. Konstnären hade otroligt detaljerade bilder som verkade omöjligt att få till med sax men kanske användes skalpell. Intressant. Bilder från utställningen och Skissernas museum finns under inspiration.



Dam i blått

En period prövade jag att rita/ måla med vänster hand, jag är högerhänt vanligtvis. Jag hade läst en bok om Carl-Fredrik Reuterswärd, (han med knuten på pistolkolven), som efter en stroke började använda vänster hand istället för höger när han ritade och upptäckte andra sidor av sig själv i skapandet. Det var roligt att pröva men kan inte säga att jag fick någon aha-upplevelse även om jag kom ifrån mitt petande med detaljer. Men det berodde nog mest på att handen var ovan och inte lydde så bra.
På denna bild i oljepastell ritade jag upp konturerna i blyerts med vänster hand och började måla med kritorna med samma hand men efter ungefär halva bilden gick jag över till höger hand. Jag fick lite kramp av att gneta med de små kritorna i den ovana handen.
Som inspiration tänkte jag på Amedeo Modiglianis typiskt avlånga ansikten, på så sätt kom jag bort från det verklighetstrogna avbildandet.


Akvarellblomma

Akvarellmålning är svårt om man verkligen vill lära sig tekniken och utnyttja färgens egenskaper. En av mina favoriter på området är konstnären Lars Lerin.
Jag var på kurs med en annan lokal akvarellist, Hasse Karlsson, och en film jag gjorde från det tillfället finns att se under inspiration.
Bilden ska föreställa en vallmo och för att få frökapseln riktigt svart i mitten ritade jag med tusch där på en bit jag sparat ut.


Blompasteller

Oljepastell är ett bra material att använda om man inte vill snöa in för mycket på detaljer. Det blir mustiga färger med tjocka lager. Lite inspiration fick jag genom att titta i böcker om Georgia O´Keeffe som bland annat målade närbilder på blommor.
Först skissade jag upp konturerna enkelt med blyerts sen arbetade jag från mitten av blomman och utåt.
Det var roligt så det blev tre bilder i samma stil.



Blomansikte

Medan jag ritade på min mönsterblomma i tusch fick jag ideér att göra två blomögon, kanske ett helt ansikte med växtassociationer? Jag tänkte på bilder av ansikten med bara frukt och grönt, växter kanske också passar?
Jag började med ögonen och arbetade vidare med delarna jag tyckte var viktiga att visa. Om jag hade fyllt hela ansiktet mellan delarna med mönster också är jag rädd att det blivit för plottrigt. Delarna i ansiktet utan konturer får tala för sig själv.


Blommans öga

I min strävan att gå från realistiskt tecknande/ måleri till mer fantasifullt arbetade jag med mönster. Att inte rita hur något faktiskt ser ut var svårt för mig.
På denna bild med tuschpennor i gråskala började jag i mitten, blommans öga, och arbetade mig utåt. En blomma kan vara bra att fantisera fritt kring och jag tänkte på kontraster i form och färg när jag ritade.


Apelsinträd

Ett frodigt växande apelsinträd är önskedrömmen men ett målat sådant på väggen är inte heller dumt.
I ett bortglömt hörn av trädgården städade jag upp och gjorde en planterings och sittplats. På väggen mot grannens förråd målade jag ett apelsinträd med hjälp av en schablon där jag skurit ut mönstret ur lite styvare papper. Jag fäste upp schablonen vid väggen med maskeringstejp, sen stöpplade jag mönstret med klippta bitar från en större svamp.
Jag tycker svamp är lättare att jobba med än schablonpenslar avsedda för ändamålet. Svampar är mjukare, man behöver inte trycka så hårt (att färgen kryper under schablonen) och de är lättare att få lagom mycket färg i.

 


Snäckan och Löken

Det som är bra med stilleben är att man kan ta god tid på sig, motivet flyttar inte på sig. Här är två bilder i akvarell, dock inte så väl återgivna i fotona.

 


Självporträtt

För många år sedan när jag gick en ettårig konstkurs målade vi självporträtt i akvarell och blyerts. Man måste ha både tålamod, snabbhet och precision i akvarelltekniken fick vi lära oss. Just kombinationen snabbhet och tålamod är inte något som är helt lätt.
Nyligen gick jag en inspirationskurs i akvarellmåleri som hölls av en konstnär som hette Hasse Karlsson och bor i mina trakter. Vi deltagare målade inte själva utan fick höra Hasse berätta och visa hur han arbetade. Det var OK att vi tog kort och filmade så det gjorde jag. Av materialet gjorde jag en liten film som finns att se under inspiration.

 


Mönster i tusch

När jag gick min ateljeristakurs på MAH fick vi i uppgift att utveckla och dokumentera vårt eget skapande på valfritt sätt. För min del innebar detta att jag ville komma bort från det realistiska måleriet/ tecknandet och bli bättre på att fantisera och illustrera utan att efterlikna verkligheten. Vad skulle jag fylla ytorna med om inte med det jag såg? Mönster och former tyckte jag kunde vara till hjälp när jag ville utveckla min teknik.
För att inspireras tog jag med kameran ut och såg vad jag hittade för intressant i omgivningen och gjorde ett bildspel av fotona jag tog. Du hittar det under inspiration. Den här bilden ritade jag med olika nyanser av grå tusch, svart och guld. Lite som att sitta med ett långsamtal vid telefonblocket. Jag försökte tänka på kontraster i färgval och mönster.